Blog
COVID-19: Odpovedáme na vaše otázky
Nadácia Integra už mesiac pomáha zmierňovať dopad pandémie koronavírusu aj na deti v našich projektoch, kde sa za bežných okolností vzdelávajú vďaka pravidelnej pomoci podporovateľa. Situácia je vážna,keďže aj v Keni a Etiópii sa dočasne prestalo vyučovať, deti sú doma a ich rodičia stratili prácu. V krajinách sa rozmáha hlad. Reagujeme a pomáhame zabezpečovať aj jedlo pre deti a ich rodiny.
Od začiatku pandémie sa podporovatelia na nás obracajú s otázkami, ako sa má dieťa, ktoré podporujú, ako to funguje v Keni a Etiópii alebo či môžu nejako pomôcť chudobným rodinám. Radi by sme všetkých ubezpečili, že situáciu neustále sledujeme a sme v intenzívnom kontakte s našimi africkými partnermi. V nasledujúcich riadkoch ponúkame odpovede na najčastejšie kladené otázky.
Ako ovplyvňuje pandémia COID 19 dieťa, ktoréV podporujem?
Globálna pandémia zasiahla každého z nás a nevyhla sa ani Afrike. Školy v Etiópii a v Keni sú do odvolania zatvorené. Zatiaľ sa nevie, kedy ich opäť otvoria. Vami podporované dieťa teda momentálne nechodí do školy. Deti z našich detských domovov trávia všetok čas v domove, ak má dieťa rodičov alebo iných príbuzných, je doma so svojou rodinou.
Ak sú deti doma, učia sa?
Na rozdiel od Slovenska, kde sa mnohí žiaci môžu vzdelávať online, deti v našich afrických projektoch takúto možnosť nemajú. Chudobné deti nemajú prístup k internetu, počítačom, mnohé doma nemajú ani elektrinu.
Ako vyzerá situácia v krajine, kde žije “moje” dieťa?
Vlády krajín, v ktorých Nadácia Integra pôsobí, nariadili prísne opatrenia, aby zabránili šíreniu nákazy. Platí tam zákaz vychádzania po určitej hodine, zákaz opustenia mesta, takmer všetky veľké a malé podniky sú zatvorené. Tieto opatrenia spôsobili, že najchudobnejší ľudia, a teda aj rodičia mnohých našich detí, ktorí sa živia ako nádenníci, prišli zo dňa na deň o zárobok. V súčasnosti je najväčším problémom v rodinách sponzorovaných detí nedostatok financií. Z toho vyplýva, že rodičia nemajú peniaze na jedlo pre deti.
Ako sú v tomto čase využité finančné prostriedky, ktoré mesačne posielam na podporu dieťaťa?
Časť podpory od sponzorov sa používa na nevyhnutné platby centier ako je napr. časť mzdy učiteľov alebo poplatky za elektrinu. Avšak veľkú časť finančných prostriedkov sme presmerovali na nákup potravinových balíčkov, ktoré sa distribuujú rodinám detí v našom programe i ďalším najchudobnejším rodinám v komunite. Momentálne teda zabezpečujeme jedlo nielen “vášmu” dieťaťu, ale celej jeho rodine.
Môžem poslať peniaze na potraviny, prípadne lieky a dezinfekciu konkrétne rodine „môjho” dieťaťa?
Rodiny v našom programe patria medzi tie najchudobnejšie, mnohé z nich nemajú bankový účet, na ktorý by sme im podporu vedeli poslať. Navyše, ak by sme peniaze poslali priamo rodine, nedokážeme odkontrolovať, na čo boli použité. Tiež by to mohlo spôsobiť problémy danej rodine, ktorú by potom mohla komunita považovať za privilegovanú.
Mohli by ste mi poslať konkrétne informácie ako sa má „moje” dieťa?
Naši africkí partneri sú v kontakte s rodinami pri odovzdávaní potravinových balíčkov. Odovzdávanie balíčkov prebieha za prísnych hygienických podmienok (dodržiavanie vzdialenosti, nosenie rúška atď.) V každom projekte to iné – niekde chodí pre potraviny vždy len jeden rodinný príslušník, inde zasa naši partneri distribuujú balíčky priamo do rodín. Deti majú kvôli nákaze zákaz vstupu do centier, preto ich momentálne naši partneri nestretávajú. Je nám ľúto, ale podrobné informácie o konkrétnom dieťati vám nemôžeme poskytnúť. Vďaka monitoringu zo strany našich partnerov a distribúcii potravín vieme, že žiadne dieťa nehladuje a má sa v rámci možností dobre. Doposiaľ nevieme o žiadnej rodine postihnutej chorobou Covid-19.
Môžem dieťaťu v tomto období poslať list?
Povzbudzujeme vás, aby ste svojmu dieťaťu napísali list, kde mu vyjadríte, že na neho myslíte aj v tomto ťažkom čase. Keďže deti nie sú v škole a ich rodiny nemajú poštové adresy, kde by sme im listy mohli poslať, môže doručenie vzhľadom k situácii nejaký čas trvať. Avšak urobíme všetko preto, aby sa listy k deťom dostali hneď ako sa vrátia do školy i keď tento krát im listy neodovzdáme osobne ako zvyčajne. O možnosti a forme ako napísať list vášmu dieťaťu vás budeme čoskoro informovať e-mailom.
Kedy dostanem list od dieťaťa?
Veríme, že situácia sa čoskoro stabilizuje a školy sa otvoria. Ihneď po ich otvorení sa budeme snažiť získať od každého dieťaťa list, ktorý vám zašleme emailom alebo poštou. Dovtedy vám budeme pravidelne prinášať aktuálne informácie z terénu a o celkovej situácii v danej krajine. Sledujte e-mail, ako aj naše sociálne siete a newslettre, aby ste boli stále informovaní.
Ako v súčasnosti monitorujete projekty a poskytovanú pomoc, keď nemôžete vycestovať do Afriky?
Vzhľadom na momentálnu situáciu vo svete predpokladáme, že do konca roku 2020 nebude možné vycestovať a navštíviť naše projekty. To však nijako neovplyvní kvalitu našich kontrolných mechanizmov. Pripravili sme dočasný monitorovací plán, na základe ktorého budeme v úzkej mailovej komunikácii s našimi lokálnymi partnermi. Tí nám budú posielať pravidelné správy o činnosti, vrátane finančnej správy. Tam uvedú, ako boli využité sponzorské príspevky. Okrem toho budeme mať pravidelné online stretnutia, na ktorých si spolu vydiskutujeme prípadné otázky, výzvy, ktorým partneri čelia a plány do ďalšieho obdobia. Tak, ako to bežne robíme počas našich ciest.
Ako môžem pomôcť?
Akútnym problémom v Keni a Etiópii je hlad, keďže veľa ľudí nemá prácu a tým ani príjem. Ak by ste radi pomohli, podporte zabezpečenie jedla pre deti a ich rodiny.
Ďakujeme vám za vašu pomoc, ktorá pomáha prežiť a dáva nádej do budúcnosti. Sme v tom všetci spolu a spolu to aj zvládneme. Prajeme vám aj vašim rodinám veľa síl do najbližších týždňov a mesiacov.
Button: