N

a Slovensku beží od októbra kampaň „Moja férová voľba“, ktorú pripravila naša partnerská organizácia Fairtrade Česko a Slovensko (Fairtrade ČS). Jej cieľom je podporiť povedomie slovenskej verejnosti o systéme certifikácie Fairtrade a hodnotách, ktoré reprezentuje. Kampaň podporuje aj Nadácia Integra.

Aktuálna téma aj v čase pandémie
Fairtrade ČS prichádza s kampaňou „Moja férová voľba“ v neľahkej dobe. „Ľudstvo práve čelí obrovskej výzve. Bojuje s dopadmi pandémie koronavírusu. Dokážeme v tejto ohrozujúcej kríze myslieť ešte na relatívne vzdialených pestovateľov našich produktov každodennej potreby? Sme presvedčení, že aj teraz je potrebné otvárať tému udržateľného nakupovania v spoločnosti,” vysvetľuje Hana Malíková, riaditeľka Fairtrade ČS.

„Každý z nás môže svojím rozhodnutím pri nákupe zásadne ovplyvniť životy ľudí, vďaka ktorým máme potraviny dennej spotreby. Napríklad, kávu, čaj, kakao, banány, ryžu.“

Podpora od osobností
Kampaň podporili aj herečka Zuzana Kronerová a cestovateľ a spisovateľ Ladislav Zibura „Nie je mi ľahostajné, že aj v dnešných časoch je úplne bežné, že pestovatelia konvenčnej kávy nedostávajú za svoju úrodu zaplatené ani toľko, aby pokryli náklady na výrobu . Alebo že kakao v západnej Afrike stále zbierajú dva milióny detí zapojených do nelegálnej práce,“ vysvetľuje svoje zapojenie sa do kampane Zuzana Kronerová.

Fairtrade ako farmársky trh
Ladislav Zibura miluje kávu. Ak si na nej chce pochutiť, chce vedieť, že si ju nevychutnáva na úkor chudoby pestovateľov: „Fairtrade vnímam ako farmársky trh na diaľku. Viem, že nakupujem od pestovateľov, ktorí svoju prácu robia dobre. Zároveň mám istotu, že sú za ňu slušne zaplatení. To je pre mňa návrat ku koreňom etického obchodu.“

Moja férová voľba
Zapojením známych osobností chce Fairtrade ČS pritiahnuť pozornosť k problémom, ktoré časť verejnosti považuje za príliš vzdialené, alebo o nich vôbec nevie. „Chceme apelovať na osobnú zodpovednosť spotrebiteľa. Každý z nás môže svojím rozhodnutím pri nákupe zásadne ovplyvniť životy ľudí, vďaka ktorým máme potraviny dennej spotreby. Napríklad, kávu, čaj, kakao, banány, ryžu a podobne,“ vysvetľuje Hana Malíková. Aj preto v názve kampane figuruje slovo „voľba“, teda odkaz k vedomému výberu. Viac o kampani sa dozviete tu.

Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE
Známka FAIRTRADE označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s označením FAIRTRADE tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu (takzvaných rozvojových krajinách). Okrem zodpovedajúcej výkupnej ceny dostávajú pestovatelia zapojení do systému Fairtrade ešte fairtradový príplatok. Môžu ho použiť na investície do rozvoja svojich fariem a svojich komunít, a to na základe demokratického rozhodovania členov komunity.

Nakupujte férovo
Férovu voľbu môžete urobiť aj Vy. Naše fairtrade výrobky si môžete kúpiť na www.samay.sk a pomôcť farmárom, aby sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok dostali na cestu od pomoci k svojpomoci.