Lepšia životná úroveň, aj možnosť poslať deti do školy. To sú len niektoré skutočnosti, ktoré prináša africkým farmárom Fair Trade, férový obchod. Čo je Fair Trade, ako sa Nadácia Integra zapája do férovosti voči farmárom a čo sa tým dá ovplyvniť, o tom napísali Aktuality.sk. Prečítajte si.

Slovenská nadácia ukazuje, ako by sa dala zastaviť migračná kríza

 

V

ďaka Fair Trade-u dostávajú africkí farmári spravodlivú mzdu a mnohé ženy zo slumov majú vôbec prvú možnosť zarobiť si.

Narodí sa v chudobnej rodine s množstvom detí. V dospelosti si nenájde prácu, prípadne pracuje za almužnu, takže sa z chudoby nemá šancu dostať.
Keď sa podmienky stanú neznesiteľnými, ľudia sa dajú na pochod, aby si zachránili aspoň holý život a vzniká migračná kríza.
Taký je bežný scenár diania v Afrike.
Dá sa to však aj inak, dokazujú aktivity Kanaďana žijúceho na Slovensku.

Ako na Slovensku
Na Slovensku sa už roky hovorí o podpore domácich farmárov a potravinárov, pretože dokážu dodať čerstvé a kvalitné výrobky a zároveň by ich úspech udržaval zamestnanosť vo vidieckych regiónoch.

Najúčinnejšie by bolo, ak by čo najviac ľudí prirodezene ignorovalo produkty zo zahraničia a kupovali domáce, hoci by za ne aj museli platiť viac peňazí. Finančné zdroje by totiž ostávali na Slovensku, potravinári a poľnohospodári by z príjmov mohli napľňať vlastné túžby, tým by zase dávali prácu vlastným zákazníkom a tí by zase mohi kupovať kvalitné potraviny.

Orechy sa neskôr predávajú pod špeciálnou značkou Fair Trade – teda značkou spravodlivého obchodu. Zaručuje, že farmári a pracovníci dostali za produkt spravodlivú odmenu. Značka tiež vylučuje detskú prácu, neekologické postreky a ponúka ďalšie benefity.

Farmári sa vďaka nej môžu spoľahnúť, že zo mzdy pokryjú svoje výdavky. Okrem toho dostávajú aj špeciálny príplatok na financovanie komunít a rozvíjanie obchodu.

„Náš projekt má aj pozitívny klimatický efekt. V spolupráci so SlovakAid vysadíme dva milióny sadeníc makadamových a kešu stromov, ktoré za jeden rok pokryjú asi 13 percent emisií, vyprodukovaných Bratislavou,“ dodáva Martin Simon z Nadácie Integra.

Jeden dolár môže zmeniť život
V slovenskom prostredí upozorňovala na Fair Trade výrobky kampaň No nekúp to!, ktorá vyzývala našincov k zodpovednému nakupovaniu. Cieľ bol jasný: primäť zákazníkov k tomu, aby pri nákupe v kamenných predajniach aj cez e-shopy mysleli nielen na seba, ale aj na životné prostredie a ľudí, ktorí tovar vyrobili a vypestovali.

Keď denná mzda presiahne dva doláre, v niektorých krajinách to človeku umožní dovoliť si poslať svoje deti do školy

Pre našincov môže byť ťažké pochopiť, aký rozdiel v kvalite života môže v niektorých častiach sveta znamenať, či človek zarobí jeden dolár, alebo vďaka Fair Trade napríklad dva doláre na deň.

„Nám sa môže zdať takéto zvýšenie príjmu zanedbateľné, no človeku, ktorý žije z dolára na deň, sa týmto dolárom naviac zdvojnásobí príjem a životná úroveň. Tento dolár môže znamenať rozdiel medzi tým, či si niekto môže kúpiť lieky pre seba a svoje deti, či varí na ohni alebo si kúpi varič. Keď denná mzda presiahne dva doláre, v niektorých krajinách to človeku umožní dovoliť si poslať svoje deti do školy,“ vysvetľuje význam Fair Trade-u Ivana Uličná z Platformy MVRO.

Dopyt po produktoch vyrobených za spravodlivých podmienok podľa Allana Bussarda rastie. Tvrdí, že predaj tovaru pod značkou Fair Trade má na Slovensku budúcnosť. „Pribúda ľudí, ktorí sú ochotní skúmať pôvod výrobkov,“ tvrdí.

Mýty o Fair Trade
Značka Fair Trade je na Slovensku skôr neznámy pojem, alebo o nej kolujú rôzne mýty. Obchodné reťazce preto nezvyknú upozorňovať zákazníkov, že ponúkajú aj tieto výrobky. Predávajú ich pritom často za rovnaké alebo veľmi podobné ceny, ako tie klasické.

„Snažíme sa zmeniť pocit, že Fair Trade musí znamenať vyššiu predajnú cenu v obchode. Skôr to znamená menej sprostredkovateľov, kratšiu cestu medzi výrobcom a spotrebiteľom. Podiel z ceny, ktorý získa farmár, môže byť vďaka tomu o niečo vyšší ako zvyčajne,“ tvrdí Bussard.

Paradoxne, mnohí môžu nakupovať výrobky zo spravodlivého obchodu pravidelne a bez toho, aby o tom tušili. „Firmy túto informáciu často nemajú možnosť komunikovať, lebo v oblasti marketingu propagujú najmä produkty, ktoré sa najviac predávajú,“ tvrdí Uličná.

Ako príklad uvádza vianočné čokoládové figúrky v istom populárnom obchodnom reťazci. Sto percent z nich pochádza zo spravodlivého obchodu. Zákazníci sa to však vôbec nemusia dozvedieť. Hoci reťazec pomáha ich predajom dobrej veci, z marketingového hľadiska je preň výhodnejšie upozorňovať na kvality produktov, ktoré sú pre zákazníkov dôležitejšie .

Dopyt motivuje
„Počas kampane sme dostávali aj spätnú väzbu, že Fair Trade nie je dobrý koncept, pretože farmári cez túto značku predajú iba tretinu produkcie, zvyšok musia predať inam. Práve to je však otázka dopytu. Je to na nás, v našich rukách. Ak zvýšime dopyt po Fair Trade produktoch, farmári budú schopní predať viac a zlepšiť tak svoje životy, aj životy ich komunít,“ vysvetľuje Uličná.

Ak ako spotrebitelia zvýšime dopyt po Fair Trade, môže sa podiel produkcie, ktorú dokážu farmári predať výhradne pod touto značkou, zvýšiť na polovicu či dokonca zahrnúť celú úrodu. Dopyt motivuje firmy, aby sa preorientovali a vyrábali produkty etickejším a ekologickejším spôsobom.

„Záleží na tom, ako sa budeme správať ako spotrebitelia. Presne to bolo cieľom našej kampane – poukázať na to, že zodpovedným spotrebiteľským správaním vieme meniť svet a životy ľudí,“ uzatvára Uličná.

Uverejnené na www.aktuality.sk

Navštív e-shop samay.sk a nakúp svoje Fairtrade produkty