Blog

Fairtrade a ekonomický rozvoj

Fairtrade rástol aj v roku 2019

Záujem o tovar s certifikáciou Fairtrade rástol na Slovensku aj v roku 2019. Najviac sa u nás predávalo fairtradové kakao. Takmer o polovicu vzrástol objem predanej fairtradovej kávy. Každý obyvateľ Slovenska v minulom roku vypil v priemere päť a pol šálky fairtradového espressa.  Rok predtým to bolo štyri a pol. Skokanom roka je bavlna s najvyšším percentuálnym medziročným nárastom a cukor.

Vyšší predaj prinesie viac pomoci

„Rastúci predaj znamená väčšiu podporu pre pestovateľov týchto surovín v krajinách Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky. Len za fairtradový tovar predaný v SR dostali vlani – okrem ceny, ktorá skutočne pokrýva náklady ich práce – tiež Fairtradový príplatok v objeme viac ako 320 tisíc eur. To sú peniaze, ktoré môžu použiť na projekty, ako sú budovanie studní, škôl a zdravotníckych zariadení, dopravu, investície do efektívnejšieho pestovania a podobne,” hovorí Hana Malíková, riaditeľka neziskovej organizácie Fairtrade Česko a Slovensko.

 

Nárast podpory oproti roku 2018

Za fairtradové produkty, ktoré si vlani kúpili slovenskí zákazníci, získali družstvá farmárov v Afrike, Ázii a Latinskej Amerike na fairtradovom príplatku celkovo vyše 324.000 eur, teda o približne dve tretiny viac ako v roku 2018.Po vypuknutí pandémie covid-19 navyše Fairtrade International umožnila flexibilnejšie nakladanie s fairtradovým príplatkom. Až do konca septembra 2020 dáva družstvám väčšiu voľnosť v rozhodovaní o tom, akým spôsobom Fairtradový príplatok využijú a časť príplatku môžu vyplácať aj priamo pestovateľom.

Slovenskí spotrebitelia a značka FAIRTRADE

Fairtrade si uvedomuje, že podpora drobných pestovateľov a zamestnancov plantáží je v tejto situácii dôležitá a na obyvateľa globálneho Juhu útlm ekonomiky dopadá ťaživejšie.  Nehovoriac o komplikovanejších možnostiach pokiaľ ide o ochranu zdravia a dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Podľa prieskumu pozná známku FAIRTRADE 44 % slovenských spotrebiteľov (19 % respondentov uviedlo, že presne vie, čo toto označenie znamená). Spontánnu znalosť tohto označenia v súvislosti s pracovnými podmienkami v krajinách globálneho Juhu prieskum zistil u 12 % respondentov. Päť percent respondentov známku FAIRTRADE spontánne uviedlo ako všeobecné označenie informujúce o pôvode tovaru.

Viac si môžete prečítať v tlačovej správe Fairtrade Česko a Slovensko – TS_28_7_2020_predaje_FT_tovaru_SK

Mohlo by vás zaujímať

Napriek zúfalstvu začala opäť tvoriť

Čítať ďalej

Na férovej africkej vlne

Čítať ďalej

Naša pomoc na Ukrajine na TV JOJ24

Čítať ďalej

Chcem dostávať
aktuálne informácie