Blog

Fairtrade a ekonomický rozvoj

Záujem o férovú kávu stúpa

S

Slováci čoraz viac kupujú férovú kávu. V minulom roku sa na Slovensku predalo celkom 70 ton praženej kávy s certifikáciou Fairtrade, čo prinieslo drobným farmárom príplatok pre komunitné projekty vo výške 32 000 Eur. Na stretnutí s novinármi o tom informovali zástupcoviaFair Trade Česko a Slovensko, ktorého členom je aj Nadácia Integra.Káva je už niekoľko rokov najobľúbenejším a najznámejším výrobkom s certifikáciou Fairtrade. Semdesiat ton praženej fairtradovej kávy predaných v minulom roku predstavuje 83 ton zelenej kávy. K najväčšiemu nárastu predaja došlo vďaka firmám OMV Slovensko, Tchibo SLOVENSKO a Miko káva.

„Vďaka predaju fairtradovej kávy na
Slovensku v roku 2016 získali farmári
32 000 Eur.“

„Fairtradový príplatok, ktorý obchodníci zaplatia za výkup kávy certifikovaným farmárskym organizáciám, sa využíva na realizáciu projektov miestneho rozvoja. Farmárske družstvá tak môžu napríklad pomôcť dovybaviť miestnu školu alebo investovať do skvalitnenia výroby. Vďaka predaju fairtradovej kávy na Slovensku sa takto za minulý rok investovalo 32 000 Eur“, komentuje prínosy spotreby fairtradových výrobkov riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Chorváthová. Ďalšími obľúbenými výrobkami s certifikáciou Fairtrade na Slovensku sú čokoláda, cukor a v menšej miere kozmetika.Vlani stúpol aj predaj fairtradovej čokolády a výrobkov obsahujúcich certifikované kakao a to takmer o tri štvrtiny. Na Slovensku sa predalo celkom 36 ton hotových výrobkov s obsahom certifikovaného kakaa, čo predstavuje 67 ton kakaových bôbov. Z pohľadu hotových výrobkov bol najväčší nárast v predaji zaznamenaný u sušienok a cereálnych produktov a to takmer až päťnásobne v porovnaní s rokom 2015. Veľmi obľúbenými sa stali fairtradové čokoládové nátierky, ktorých sa vlani predalo 9 ton. „Významným faktorom tohto nárastu je fakt, že fairtradové výrobky sa viac dostávajú do maloobchodných sietí a supermarketov. Tým sa mení aj sortiment najpredávanejších výrobkov“, dodáva Hana Chorváthová.Prvý krát sa v roku 2016 na trh dostali výrobky s označením Fairtrade program pre cukor (Fairtrade sugar programme). Tento program zjednodušuje spracovateľom podmienky výroby a dáva družstvám farmárov nové obchodné príležitosti. Zákazníci tak napríklad v predajniach DM Drogerie Markt mohli kupovať nápoje Voslauer s obsahom fairtradového cukru. Celková spotreba fairtradového cukru s označením Fairtrade bola v minulom roku 9 ton.V tomto roku sa prvýkrát na Slovensku realizovala kampaň „Fandíme Fairtrade“, ktorá sa zameriava na podporu predaja fairtradových výrobkov v kaviarniach, hoteloch a reštauráciách. Hlavnými obchodnými partnermi na Slovensku boli OMV Slovensko a Tchibo Slovensko, celkom sa kampaň realizovala v 86 prevádzkach.
Medzi hlavných predajcov fairtradových výrobkov na Slovensku patria firmy TCHIBO, TESCO STORES, Kaufland, OMV v rámci konceptu VIVA Café a spoločnosť Unilever (zmrzliny Ben&Jerry´s). K dlhodobým predajcom patria aj Miko Káva, DM Drogerie Markt a od roku 2016 aj nemecká spoločnosť Hans Riegelein.Kávu s označením Fair trade ponúka aj spoločnosť Ten Senses, ktorá je jediným certifikovaným spracovateľom fairtradovej kávy na Slovensku. Firma prevádzkuje v Bratislave pražiareň kávy a predáva ju pod značkou Samay Coffee. Ten Senses na jeseň ponúkne zákazníkom aj Bio makadamové orechy, ktoré zatiaľ ako jediné na svete budú označené známkou Fair trade. Orechy spĺňajú štandardy, ktoré stanovuje Fair Trade a v súčasnosti sa čaká na administratívne dokončenie udelenia známky FT. Orechy spracúva spoločnosť Ten Senses Afrika v Nairobi, ktorá má 1200 zamestnancov a suroviny vykupuje od farmárov, ktorých je už 25-tisíc.Tlačová správa na stiahnutie

Mohlo by vás zaujímať

Radosť z cesty v Etiópii

Čítať ďalej

Pomáhame ženám opäť nájsť dôstojnosť

Čítať ďalej

Škola je symbolom nového začiatku

Čítať ďalej

Chcem dostávať
aktuálne informácie